Co łączy Mozarta z badaniami nad inteligencją?
Czy wiedzieliście, że przez pewien czas każdy noworodek urodzony w stanie Georgia otrzymywał płytę z muzyką Mozarta? Skąd wziął się taki zwyczaj? Czyżby ówczesny gubernator tego stanu był wielbicielem tego znanego kompozytora?
Odpowiedź będzie nieco zaskakująca. Wręczanie płyt z muzyką Mozarta wynikało z przekonania, że słuchanie tej muzyki „zwiększa” inteligencję. Tak więc, aby każdemu noworodkowi umożliwić właściwy rozwój, „traktowano go” Mozartem. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że media znacznie uprościły udowodniony naukowo „efekt Mozarta”, który opisywał poprawienie funkcji intelektualnych, szczególnie zdolności przestrzennych, trwające od 10 do 15 minut.
W ten sposób wydawcy płyt zgarnęli niezłą sumę pieniędzy za „środek na inteligencję”. Czar prysł, gdy nowe badania pokazały, że słuchanie muzyki nie jest bezpośrednim źródłem wzrostu inteligencji. Co natomiast z graniem na instrumentach muzycznych? Czy tego typu zajęcia wpływają na wzrost inteligencji?
Graj, graj, a będziesz mądrzejszy
Istnieje przekonanie, że gra na instrumentach muzycznych wpływa na wzrost inteligencji dzieci. Z tego powodu wiele młodych rodziców „zmusza” swoje dzieci do nauki gry na pianinie lub innym instrumencie muzycznym.
Czy rzeczywiście nauka gry na instrumentach muzycznych wpływa na rozwój inteligencji? Nie ma tutaj prostej odpowiedzi. Wyniki badań naukowych, przeprowadzonych przez prof. Glenna Schellenberga z Toronto University w Kanadzie, pokazują, że dzieci, które przez 36 tygodni uczyły się gry na keyboardzie lepiej wypadały w testach inteligencji niż dzieci, które przez ten sam czas uczyły się aktorstwa lub nie uczęszczały na dodatkowe lekcje.
Ucząc się gry na instrumentach muzycznych dzieci mogą ćwiczyć swoje zdolności poznawcze:
– skupianie uwagi,
– koncentracje,
– pamięć.
Warto jednak zaznaczyć, że wpływ muzyki na inteligencję jest najbardziej widoczny przy długotrwałym, wymagającym wiele wysiłku działaniu. Jest to raczej związek o słabej sile. Najnowsze badania pokazują, że w związku nauki gry na instrumentach muzycznych i inteligencji dzieci, kluczową rolę mogą odgrywać nie tyle lekcje muzyki, co wychowanie.
Co to oznacza?
Rodzice, zapisujący dzieci na lekcje muzyki, zazwyczaj są:
– zamożni,
– dobrze wykształceni,
– dobrze wychowani.
Natomiast ich dzieci:
– chodzą do dobrych szkół,
– mają kontakt z dobrymi nauczycielami,
– posiadają dostęp do licznych pomocy naukowych (np. dobrych książek).
I to właśnie głównie decyduje o tym, że dzieci uczące się gry na instrumentach muzycznych są bardziej inteligentne. Lekcje muzyki powinny więc być skierowane na rozwój zamiłowania do sztuki, gdyż traktowanie ich jako prostego narzędzia do rozwoju inteligencji może nie przynieść szybkich rezultatów.