Przy okazji świąt lub okazjonalnych uroczystości zastanawiamy się nad kupnem, szczególnie dla dzieci, a obecnie coraz częściej i dla partnerów, gry komputerowej. Nie da się ukryć, że na rynku gier jest sporo pozycji o agresywnej tematyce.

Wiele osób dokonując wyboru gier nie zastanawia się nad konsekwencjami ich używania.
 

Breivik, World of Warcraft i Call of Duty


Anders Breivik, oskarżony o zamordowanie 77 osób, przyznał, że przygotowywał się do zamachów nie tylko na strzelnicy i podczas wyjazdu na szkolenie do Liberii, ale również przez intensywny trening za pomocą gier komputerowych World of Warcraft i Call of Duty.

Wiele osób, szczególnie z grona amatorów gier komputerowych, stwierdzi, że nie jest to dowód na to, że gry o agresywnej tematyce wpływają na wzrost agresji u graczy. Nie sposób nie przyznać im racji. Ale czy faktycznie gry o agresywnej tematyce nie wyzwalają w nas agresje w realnym świecie?
 

Co mówią badania?


Opinie naukowców są w tej kwestii podzielone. Christopher Ferguson z A&M International University jest zdania, że wbrew powszechnemu przekonaniu, gry komputerowe z elementami przemocy w fabule wcale nie mają szkodliwego wpływu na dzieci.

Z przeprowadzonych przez niego badań wynika, że dzieci, które grały w gry ze scenami przemocy wykazywały mniejszą skłonność do wrogich zachowań przy rozwiązywaniu pewnego frustrującego zadania niż dzieci, które grały w inne gry. Najnowsza analiza zbiorcza 381 badań w których wzięło udział ponad 130 000 uczestników nie jest już tak optymistyczna. Gry z elementami agresji stymulują agresywne zachowania. Komu zatem wierzyć?
 

Co z tą agresją?


Badania mierzące wpływ agresywnych gier na agresywne zachowania są prowadzone według pewnego schematu. Prosi się badanych o zaangażowanie się w pewną grę komputerową i następnie mierzy się poziom ich agresji. Jest to pewne ograniczenie, gdyż nie wiemy jak osoby, które zasmakowały wirtualnej agresji zachowują się później. Innymi słowy, nawet jeśli wyniki badania donoszą o wzroście agresji w zachowaniu graczy, nie wiemy jak długo ona trwa.

Badania prowadzone przez Brada Bushmana oraz Bryana Gibsona skoncentrowały się właśnie na tej kwestii. Po 24 godzinach, od momentu gdy uczestnicy badania grali przez 20 minut w agresywne gry, poproszono ich o udział w pewnym zadaniu. Razem z podstawioną przez eksperymentatorów osobą grali oni w grę mającą na celu pomiar czasu reakcji. Zwycięzca tej gry, czyli osoba badana, mógł, z pomocą słuchawek, zaaplikować głośny i bolesny dźwięk pomocnikowi eksperymentatora.

Wyniki średniego poziomu zadawanego dźwiękowo bólu oraz czasu jego trwania wykazały, że mężczyźni grający w agresywne gry, byli bardziej agresywni niż osoby z grupy gier nieagresywnych. Wynik tego badania pokazuje, że gry z elementami przemocy i agresji wpływają na agresywne zachowania i efekt ten może trwać nawet do 24 godzin.
 
W poradni rodzinnej Salomon w Łodzi, zajmujemy się zarówno kompleksową pomocą psychologiczną jak i też prawną, z zakresu psychiatrii, mediacji oraz naprotechnologii. Uczciwość zawodowa i osobista oraz nieustanne podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez naszych specjalistów to z pewnością niepodważalne atuty. Więcej informacji na temat usług z zakresu psychologii w poradni rodzinnej Salomon znajdziecie Państwo na naszej stronie